pakeenvakman.nl

Agent worden bij ‘PakeenVakman’

‘Pak een Vakman’ is een organisatie die Vakmensen en (bouw)bedrijven bij elkaar brengt. Wie om zich heen kijkt, komt al gauw diverse klussen tegen die een Vakman perfect uit zou kunnen voeren. Of het nu gaat om verbouw, renovatie of onderhoud van woningen en bedrijfspanden, ‘Pak een Vakman’ is van vele (vak)markten thuis.

(Bouw)bedrijven die kiezen voor ‘Pak een Vakman’, kiezen voor een bedrijf die zijn vak verstaat. De Agent is het algehele aanspreekpunt voor zijn relaties, waardoor de communicatie zeer efficiënt verloopt. De Vakmannen die geplaatst worden beschikken over een goed uitgeruste bus met gereedschap en benodigde materialen en hoeven daarom niet onnodig heen en weer te rijden, wat goedkoop is en een besparing oplevert.

Als agent (ook wel intercedent, consulent of arbeidsbemiddelaar genoemd) bij ‘PakeenVakman’ bemiddel je tussen vakmannen die opdrachten zoeken en bedrijven die opdrachten vacant hebben. Daarnaast werf je zelf potentiële opdrachtgevers (‘inleners’) en vakmensen (arbeidskrachten). De meeste agenten werken als zelfstandig ondernemer en maken gebruik van het concept en de faciliteiten van ‘PakeenVakman’.

Wat zijn jouw werkzaamheden als je werkt als Agent?
  1. Je selecteert vakmensen (is het echt alleen voor mannen?) die beschikbaar zijn voor werk en schrijft ze in in het relatiebestand van ‘PakeenVakman’. Je voert allereerst een intakegesprek (dit mag digitaal) met vakmannen die zich altijd eerst bij jou melden met het verzoek of je opdrachten voor ze wilt zoeken. Je noteert hun gegevens en neemt hun opleidingen en werkverleden met ze door. Je maakt een persoonlijke inschatting over mogelijke opdrachten die bij de persoon en het bedrijfsprofiel zouden kunnen aansluiten en onderzoekt wat hun wensen zijn. Vervolgens ga je op zoek naar bedrijven die een passende opdracht vacant hebben. Zodra je meent een goede vakman bij een juiste opdrachtgever te hebben gevonden, breng je beiden met elkaar in contact.
  2. Je beheert een relatiebestand
    Je stelt zelfstandig overeenkomsten en contracten op, deze kun je eenvoudig downloaden op de site. Je verwerkt de gegevens van de vakkrachten en opdrachtgevers in het relatiebestand en actualiseert de relatiebestanden regelmatig. Je bent steeds actief op zoek naar vacatures waar je vakmensen zou kunnen plaatsen en maakt commerciële plannen hoe jouw vestiging en de onderneming nog meer zou kunnen en overlegt dit met andere agenten. Zo versterk je elkaar en inspireer je elkaar.
  3. Je bent centraal informatiepunt voor vakmannen en inleners
    Je voorziet jouw relaties van benodigde informatie, neemt klachten in behandeling en beantwoordt eventuele vragen. Je hoeft niet op de hoogte te zijn van alle regels op het gebied van Sociale Wetgeving, Civiel- en Arbeidsrecht, je krijgt ondersteuning van de specialisten van ‘PakeenVakman’ die jou informeren omtrent de rechten en plichten die op de werkvloer aan de orde zijn. Jij informeert vakmannen omtrent de inhoud van de overeenkomsten en contracten. Je bent het centrale informatiepunt voor vakmannen en inleners die met al hun vragen en problemen bij jou terecht kunnen.
  4. Je begeleidt, coacht en voert beoordelingsgesprekken
    Het begeleiden van vakmensen naar- en tijdens een opdracht is belangrijk. Je adviseert de vakman over opdrachten die voor hem geschikt zijn en denkt mee over zijn kansen in de arbeidsmarkt op langere termijn. Je ondersteunt en geeft sturing bij conflicten, moeilijkheden en andere zaken die gerelateerd zijn aan het werk. Als een vakman bijvoorbeeld meent dat een bepaalde opdracht perfect bij hem past, terwijl jij het daar absoluut niet mee eens bent, dan coach je hem voorzichtig richting een meer passende opdracht. Ook het voeren van beoordelingsgesprekken hoort tot je takenpakket. Je bent voor veel bedrijven de externe specialist wat betreft het inhuren van personeel.
Taken van een agent.

Een agent is een echte duizendpoot met als voornaamste taken:

  • Gastheer/gastvrouw: Je bent de centrale contactpersoon voor de opdrachtgever en de opdrachtnemer;
  • Bemiddelaar: Je treedt op als tussenpersoon voor bedrijven en vakmensen, probeert de juiste vakman bij de juiste opdrachtgever te vinden. Je zorgt er voor dat het ‘klikt’ en begeleidt het traject.
  • Ondernemer: Je gaat zelfstandig op zoek naar nieuwe relaties waarbij je gebruik maak van de door ons gemaakte initiatievens die wij jou aanleveren. Je ontwikkelt in overleg met ‘PakeenVakman’ een commercieel plan om het klantenbestand uit te breiden en te delen.
  • Controleur: Je beoordeelt het functioneren van de vakman en inlener en ziet er op toe dat alle partijen zich aan de gestelde regels die overeengekomen zijn in het contract houden.
  • Adviseur: Je probeert de carrière van de vakman in goede banen te leiden door persoonlijke ondersteuning en adviezen. Bedrijven help je eveneens door te adviseren omtrent hun personeelsbeleid.
Wat is het werkgebied van jou als agent?

Een agent werkt voornamelijk in een bepaalde regio. Elke agent is gespecialiseerd in een bepaalde sector in de arbeidsmarkt, dat kan zijn de bouw, techniek, gezondheidszorg of anders! Als jouw werkervaring of de opleiding die je hebt gevolgd bijvoorbeeld gericht is op de zorg, kan het handig zijn naast opdrachten in de bouw, ook opdrachten te zoeken in de zorgsector.

Grote (bouw)bedrijven hebben veel behoefte aan een onafgebroken toestroom van vakmannen, daarom kiezen zij veelal voor een ‘Inhouse-constructie’. Dat betekent dat een agent van ‘PakeenVakman’ persoonlijk bij een bedrijf betrokken wordt en daar bijna fulltime voor dit bedrijf werkt. Dit kan tijdelijk zijn, ook blijft de agent vaak permanent verbonden aan het bedrijf.

Wat is jouw plaats in de organisatie?

Agenten werken met de volgende mensen op hetzelfde niveau samen, of geven hen leiding, afhankelijk van de grootte van jouw portefeuille en de positie die je inneemt binnen de organisatie van ‘PakeenVakman’.

  • Agenten:
    Vaak werk je nauw samen met andere agenten of vorm je een team met één of meerdere andere agenten. Ook overleg je met hen wat betreft de verdeling van het werk en het ontwikkelen en plannen hoe het klantenbestand nog meer zou kunnen groeien.
  • Planning:
    Je houdt je bezig met het inroosteren van de vakmannen, zij worden vooral ingezet bij aanvragen van kortdurende opdrachten.
  • Vestigingsassistent:
    Deze kan administratieve taken voor jou uitvoeren. Hier komen wij in de opleiding op terug.
Over welke competenties moet je beschikken?

Om te kunnen werken als agent is het noodzakelijk om te beschikken over de volgende aantoonbare eigenschappen en vaardigheden, je laat deze tevens goed naar voren komen;

  1. Ondernemerschap en klantgerichtheid. Commerciële vaardigheden, zoals het signaleren en zakelijk afwegen van kansen in de markt, spelen voor jou een belangrijke rol. Je bent initiatiefrijk en gaat nieuwe uitdagingen om de groei van je klantenbestand te ontwikkelen niet uit de weg. Tegelijkertijd ben je dienstverlenend en klantgericht ingesteld en wil je inspelen op (en voldoen aan) de behoeften van je relaties.
  2. Sensitiviteit Het overtuigen en aansturen van mensen moet bij deze baan altijd samengaan met tact en inlevingsvermogen. Je bent sensitief in de zin dat je rekening houdt met andermans wensen en gevoeligheden en staat open voor alle kanten van een verhaal. Soms zien de vakmannen je een beetje als sociaal opvangpunt en komen zij wekelijks langs voor een babbel of klaagverhaal. Ook daaraan moeten grenzen worden gesteld door jou, maar wel met de juiste houding en toon. Ook bij de bemiddeling tussen personeel en werkgevers wordt een stukje integriteit gevraagd en probeer je subtiel te werk te gaan. Je onderhoudt immers met beide partijen een vertrouwensrelatie.
  3. Probleemanalysea Een voorbeeldsituatie: Je hebt drie openstaande aanvragen voor opdrachten. Er zitten twee vakmannen met passende werkervaring in jouw bestand, maar hun persoonlijkheid en opstelling sluit totaal niet aan bij de sfeer van het bedrijf in kwestie. Hoe los je dit op? Misschien toch maar verder zoeken naar nieuwe kandidaten? De aanvraag open houden of aangeven dat je waarschijnlijk niet binnen de gestelde termijn de juiste vakman kunt vinden? Dergelijke situaties die om een probleemanalyse vragen, dienen zich elke dag aan. Daarom moet je hoofdzaken van bijzaken weten te onderscheiden en besluitvaardig zijn. Je weet ook goed verbanden te leggen en te anticiperen op mogelijke problemen. Door dit analytisch vermogen ben je in staat om accuraat te handelen.
  4. Organisatievermogen De werkzaamheden van een agent zijn veelzijdig. Omdat je zelfstandig bent, heb je ook veel verantwoordelijkheid. Of dat nu gaat om het werven van vakmensen, een effectieve mailing opstellen of bloemen bestellen voor een relatie. Gezien de variëteit en hoeveelheid aan taken dreigt het gevaar van een enorme chaos in je planning en tijdsindeling. Daarom is het essentieel dat je jouw eigen werk goed kunt organiseren en dat je prioriteiten weet te stellen.
  5. Stressbestendigheid Een flinke portie stress hoort ook bij dit beroep. Bij spoedaanvragen waarbij een inlener jou vraagt op korte termijn een vakman voor hem te zoeken, zal je niet altijd snel de juiste vakman paraat hebben. Het is daarom noodzakelijk dat je goed met andere agenten kunt overleggen en bij hectiek en onverwachte situaties, die veel energie van je vergen, je hoofd koel kunt houden.
  6. Communicatieve vaardigheden Jouw mondelinge en schriftelijke vaardigheden zijn jouw visitekaartje. Je moet mensen goed kunnen toespreken, eventueel per mail, naar hen luisteren en jouw zinnen helder weten te formuleren. Een vakman met weinig werkervaring en een laag opleidingsniveau die meent dat hij ‘wel even’ de overstap kan maken richting een baan waar managementkwaliteiten voor nodig zijn, is voor jou een concreet geval om je overwicht te tonen. Jij weet dat dit niet zomaar zal lukken. Door de sterke persoonlijkheid die je bent, kun je mensen overtuigen jouw ideeën te volgen. Deze kwaliteit heb je ook nodig in combinatie met jouw commerciële inzicht: het vertrouwen van potentiële klanten moet immers gewonnen worden en dat zal voornamelijk afhangen van jouw uitstraling en wijze van argumenteren.
Waar in onderscheidt een topagent zich van een gewone agent?

Een top-agent houdt ervan om voortdurend van rol te wisselen en meerdere taken op zijn bordje te hebben. Het ene moment ben je de sociaal werker waarbij de vakman eens flink klaagt over zijn opdracht, het andere moment overtuig je bedrijven met jouw commerciële inzicht dat ze absoluut dringend behoefte hebben aan nieuwe vakmannen. Ondertussen liggen er nog vijftien urenbriefjes die verwerkt moeten worden en staan twee relaties op jou te wachten met de mededeling dat drie krachten zich hebben ziek gemeld waardoor een tekort is ontstaan voor een bepaalde klus en of je deze middag nog een paar vakmannen kunt regelen. Kortom: een goede agent kan snel schakelen.

Deze functie vereist dan ook dat je stevig in je schoenen staat, goed met mensen om kunt gaan en dat je deze eigenschappen kunt combineren met een flinke dosis inzet en het doel een topomzet te draaien. Een top-intercedent verenigt al deze eigenschappen in zich en het belangrijkste: hij/zij vindt het nog bijzonder leuk ook.

Hoe word je agent?

Veel agenten hebben een achtergrond of opleiding die weinig van doen heeft met de functie zelf. Zo zal een verpleegkundige de kwaliteiten die zij heeft ontwikkelt en goed kan gebruiken in haar beroep, deze kwaliteiten tevens in kunnen zetten in het werken als agent. Het beroep agent is zeer toegankelijk. Het werken als agent brengt mogelijk een aantrekkelijke toekomst met zich mee, hier kan je zelf veel invloed op uitoefenen. Mensen met een grote diversiteit aan opleidingsachtergronden zullen daarom dit beroep gaan uitoefenen.

‘PakeenVakman’ bied je kennis en tevens een opleiding, waarbij je snel wordt klaargestoomd om te kunnen starten in functie als bemiddelaar. Je wordt opgeleid op het gebied van marketing, bedrijfsprocessen, management en organisatie, intercultureel management, bedrijfseconomie, algemene economie, logistiek en communicatie. Je zult je studie bij ons afronden, waarna je de titel ‘Associate Degree Intercedent’ mag voeren. Deze opleiding bied je de mogelijkheid te kunnen werken in de uitzendbranche als intercedent.

Wat verwacht ‘PakeenVakman’ van jou in stappen.
Stap 1: Zoek twee personen en/of bedrijven die ook willen werken als agent elk jaar. Dit om een sterk landelijk netwerk op te zetten.
Stap 2: Zoek vakmensen.
  • Maak bijvoorbeeld op je Facebookpagina een bedrijfspagina aan met het logo ‘PakeenVakman’. Nodig zoveel mogelijk mensen uit om jouw pagina leuk te vinden.
  • Maak een mail-account aan met jouw naam waar je ‘PakeenVakman’ in vermeldt.
  • Benader zoveel mogelijk mensen en vertel dat je vakmensen zoekt, vraag of potentiele vakmannen hun C.V. willen mailen en maak ze duidelijk dat ze meer kunnen verdienen als zij werken via onze organisatie (Je wordt hierbij geholpen door een medewerker van ‘PakeenVakman’). Maak een afspraak met een medewerker van ‘PakeenVakman’ voor overleg of maak gebruik van de Helpdesk.
  • Voer op de website van ‘PakeenVakman’ onder jouw eigen account de gegevens van de vakmensen (naam, adres, telefoonnummer, kvk-nummer, Var-verklaring en het logo van de Vakman) in bij de juiste rubrieken.
  • Upload gescande documenten in de juiste rubriek.
  • Zoek twee personen en/of bedrijven die ook willen werken als agent. Dit om een sterk landelijk netwerk op te zetten in Nederland later Europa .
Stap 3
  • Zoek (bouw-)bedrijven die eventueel nu of in de toekomst mensen nodig hebben. De contacten leg je per telefoon of per email (ook hierin wordt je opgeleid door een medewerker van ‘PakeenVakman’). Maak een afspraak met een medewerker van ‘PakeenVakman’ of maak gebruik van de Helpdesk.
  • Kijk om je heen waar gebouwd wordt of waar in de toekomst gebouwd zal worden en waar dus potentiele vacatures zullen ontstaan.
  • Vraag vakmannen die je eerder hebt benaderd of zij weten bij welke bedrijven of projecten meer opdrachten te verwachten zijn of reeds beschikbaar kunnen zijn.
  • Blijf bedrijven benaderen, stuur steeds opnieuw mails etc.
Stap 4
  • Als een vakman een werkweek heeft afgerond, controleer dan de administratie en uren van de vakman en vergelijk deze met administratie van de klant. Voer deze uren in in het systeem en verstuur deze informatie.
Stap 5
  • Als relaties vragen naar vakmensen waar zij een voorkeur voor hebben en deze vakmensen staan niet in jouw bestand, kijk dan op de website of andere agenten deze vakmensen in hun bestand hebben. Je kunt dan toch de klant van de vakman voorzien waar zijn voorkeur naar uit ging en je krijgt provisie voor deze bemiddeling.
Stap 6
  • Als het je lukt om te werven (opdrachten en vakmannen vinden), ga dan naar de Kamer van Koophandel bij jou in de buurt en schrijf je in als bemiddelaar voor ‘PakeenVakman’. Je mag zolang je lid bent de naam en het logo van ‘PakeenVakman’ gebruiken.
  • Je krijgt bericht van de administratie van ‘PakeenVakman’ als jouw resultaten beneden de verwachting liggen.

Een voorbeeldsituatie: In de zorgsector bij jou in de buurt zijn functies vacant, je gaat via het UWV (werk.nl) of in het bestaande bestand op zoek naar mensen voor deze functies. Als je een geschikte persoon of geschikte personen hebt gevonden, stuur je een e-mail naar het bedrijf die de opdracht uitgezet heeft met de volgende tekst:

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben vernomen dat u op zoek bent naar (tijdelijke) arbeidskrachten, die u in wilt huren. Wij hebben een geschikt persoon/geschikte personen in ons bestand beschikbaar die goed bij uw bedrijf past/passen. Wij kunnen deze vakmensen voor u vastleggen, wij regelen alle administratie zaken omtrent het inhuren van deze vakmensen voor u. U bent gevrijwaard van de lasten die het in dienst nemen van personeel in tijdelijke- of vaste dienst met zich mee brengt. Wij dragen voor u de lasten en u heeft alleen de lusten en het gemak van vakkundig personeel die u via onze organisatie heel makkelijk in kunt huren. Daarna vermeld je de gegevens van de geschikte persoon of personen. Met ervaring en C.V. er bij. Heeft u interesse? Of heeft u mensen nodig in een ander vakgebied of met een andere professie, dan kunt u mij bereiken op telefoonnummer ... of per mail via het volgende e-mailadres:

Het is feitelijk een simpel concept, je kunt eenvoudig veel geld verdienen, het enige wat je nodig hebt is een telefoon en een computer.

Zonder inschrijving mag je op geen enkele manier gegevens over vakmannen en relaties van ‘PakeenVakman’ aan derden verstrekken, dit om jouw eigen bestand met relaties en vakmannen te beschermen.

Hoe hoog zijn de verdiensten
Als je werkt als agent bij ‘PakeenVakman’ wat zijn dan de verdiensten en wat zijn de kosten?
Voor het lidmaatschap betaald u elk jaar een bedrag van € 53,20 excl. B.T.W.. Na het voldoen aan de voorwaarden krijgt u dit bedrag weer terug! Je krijgt dan een opleiding en begeleiding. Je verdient bij het binnen halen van een nieuwe klant € 35,50 (voorwaarde is dat een vakman minimaal 40 uur zal werken bij de opdrachtgever). Per gewerkt uur krijg je een commissie van € 0,75 excl. B.T.W.. Dit lijkt weinig maar als je 20 vakmensen bemiddeld is dit al snel € 15,00 per uur!
Wat kan je van ons verwachten.
  1. Goede opleiding
  2. Juridische ondersteuning
  3. Ondersteuning door gebruikmaken van de website en faciliteiten
  4. Hulp van andere agenten (er is altijd wel iemand die je bijstaat)
  5. Gebruik van alle beschikbare documenten (zoals contracten etc.)
  6. Gebruik van ondersteuning door administratie- en inccasokantoor.
  7. Wij maken landelijk reclame
  8. Wij houden de site operationeel en up to date

Schrijf je nu in!

Inschrijven